4a37beaa7666d3f1f9800b9339e74913

رواية دهب وسليم

 

رواية دهب وسليم


سليم لما شافها ميعرفش انها مراته اللي اتجوزها في الصعيد من خمس سنين عشان يرضي جده وبعتها تعيش في شقة السكرتيرة بتاعه عشان بعد فترة يطلقها و يرجعها لجده ويقولهم انها مقدرتش تعيش معاه في القاهرة.

دخلت دهب الحفلة وهي ماشيه بخطوات واثقه وكل العيون مبهورين بجمالها. 

سليم كان بيبص لها وحاسس انه شافها قبل كده بس عمره ما توقع ان دي دهب مراته البنت اللي فاكرها فلاحه وجاهلة.


فؤاد شريكه بص عليها وهمس ل سليم: شايف الصاروخ اللي داخله علينا دي.


دهب قربت من سالي صحبتها ووقفت جنبها وهي بتهمس بتوتر: سالي انا خايفه اوي.. سليم عمال يبصلي بطريقه غريبه وخايفه يعرفني.


سالي قالت لها بثقة: متخافيش.. واجمدي كده عشان تكملي خطتك وتاخدي حقك منه.. مش سليم ده اللي كان بيستعر منك وشايفك فلاحة وجاهلة!


دهب هزت راسها بغضب وافتكرت اللي سليم عمله فيها وقالت: عندك حق.


قطع كلامهم صوت فؤاد شريك سليم وهو بيمد أيديه وبيقولها: تسمحيلي بالرقصه دي يا انسه ؟


دهب بصت له بتوتر وخافت لان عيون سليم كانت عليها.

كانت لسه هتمد أيديها في ايد فؤاد لكنها لقت اللي ظهر فجأة وسحبها من ايديها بعصبيه...

ميعرفش انها مراته اللي اتجوزها في الصعيد من غير ما يشوفها وبعتها تعيش في شقة السكرتيرة بتاعه لحد ما يطلقها


بس هي قررت تنتقم وظهرت قدامه بشخصية بنت راجعة من امريكا وعايزة تشتغل في شركته


دخلت حفلة الشركة لابسه فستان احمر وكل العيون راحت عليها


سليم كان واقف بعيد ولما شافها اعجب بيها وهو ميعرفش انها مراته اللي اتجوزها في الصعيد عشان يرضي جده وبعتها تعيش في شقة السكرتيرة بتاعه عشان بعد فترة يطلقها و يرجعها لجده ويقولهم انها مقدرتش تعيش معاه في القاهرة.


دخلت دهب الحفلة وهي ماشيه بخطوات واثقه وكل العيون مبهورين بجمالها.


سليم كان بيبص لها وحاسس انه شافها قبل كده بس عمره ما توقع ان دي دهب مراته البنت اللي فاكرها فلاحه وجاهلة.


فؤاد شريكه بص عليها وهمس ل سليم: شايف الصاروخ اللي داخله علينا دي.


دهب قربت من سالي صحبتها ووقفت جنبها وهي بتهمس بتوتر: سالي انا خايفه اوي.. سليم عمال يبصلي بطريقه غريبه وخايفه يعرفني.



سالي قالت لها بثقة: متخافيش.. واجمدي كده عشان تكملي خطتك وتاخدي حقك منه.. مش سليم ده اللي كان بيستعر منك وشايفك فلاحة وجاهلة!


دهب هزت راسها بغض,,ب وافتكرت اللي سليم عمله فيها وقالت: عندك حق.


قطع كلامهم صوت فؤاد شريك سليم وهو بيمد أيديه وبيقولها: تسمحيلي بالرقصه دي يا انسه ؟


دهب بصت له بتوتر وخافت لان عيون سليم كانت عليها.


كانت لسه هتمد أيديها في ايد فؤاد لكنها لقت اللي ظهر فجأة وسحبها من ايديها بعصبيه… صفحات الكاتبة ملك إبراهيم.


الجزء الأول


ـ بقالك خمس سنين بعيد عن الصعيد يا ابن الهلالي… ادخل لعروستك جوه، مستنياك.


سليم وقف مكانه، بص للجد باستغراب: ـ عروستي مين يا جدي؟


الجد رفع عينه له بنظرة تقيلة: ـ دهب… بنت عمتك، اللي اتجوزتها قبل ما تسافر.


سليم فتح عينه بصدمة، صوته طلع متلخبط: ـ دهب؟!


بس يا جدي دهب لسه عيّلة صغيرة!


وأنا أصلاً جاي النهارده عشان أقولكم إني خطبت… دكتورة معايا في الجامعة.


ملامح الجد اتشدّت، وصوته بقى حاد: ـ بتخطب من ورانا يا ابن الهلالي؟


وبنت عمتك اللي مستنياك بقالها أربع سنين؟!


سليم حاول يهدي الدنيا: ـ يا جدي افهمني… دهب صغيرة ولسه قدامها عمر، وتقدر تتجوز أي حد غيري.


أنا عمري ما حبيتها بالشكل ده… أنا هطلقها، واتجوز البنت اللي بحبها.


الجد خبط عصايته في الأرض خَبطة قوية، صوتها دوّى في المكان: ـ معندناش بنات بتتطلق!




    بحث هذه المدونة الإلكترونية